9.7. Avbrytande av uppdrag
|
Styrande dokument
Operativa rutiner SOS Alarm dokument id: 09-47165
Allmänt
SOS-operatör har oinskränkt rätt att larma ut enhet enligt eget beslut. Kvittering, oavsett prioriteringsgrad ska ske omgående oberoende av fastställd anspänningstid.
Har ambulansbesättningen synpunkter på hur SOS Alarm utför sitt uppdrag skall detta framföras till respektive arbetsledning via avvikelse/förbättringssystem utan att påverka det aktuella uppdraget.
Riktlinjer för avbrytande av uppdrag
-
SOS Alarm omprioriterar uppdraget innan ambulans kommit fram till larmadress och tilldelar ett nytt uppdrag
-
Ambulanspersonal får
aldrig
föreslå att patienten inte skall följa med till sjukhus eller vårdinrättning
-
Om patienten vägrar medfölja och ambulanspersonal bedömer att
vårdbehov kan föreligga
, skall personalen försöka övertala patienten att medfölja till sjukhus. Om patienten trots övertalningsförsök vägrar medfölja skall
primärvårdsläkare kontaktas via SOS
för fortsatt handläggning. Patientstatus noteras i ambulansjournal tillsammans med egna kommentarer runt händelsen, se flödesschema nedan och kap. 9.3 Journalhantering
Patient som vägrar vård
Avbrytande av ambulansuppdrag där en hjälpsökande inte anträffas
Ambulansbesättning anropar dirigent och meddelar att ingen hjälpsökande kan återfinnas på den angivna platsen. Dirigenten ska då:
-
Säkerställa att ambulansen befinner sig på rätt adress
-
Göra ny sökning av hjälpsökande. Ringa i ärendet kända telefonnummer eller överlämna till väntrumsansvarig sjuksköterska att eftersöka den hjälpbehövande.
-
Om ingen kontakt med den hjälpbehövande, eller med annan som med säkerhet kan bedöma att inget hjälpbehov kvarstår, kontakta polis, informera om ärende och åtgärder.
-
Om ingen hjälpsökande anträffas återtar SOS Alarm ärendet i enlighet med 112-avtalet och handlägger enligt rutin för saknad person.
Polis avgör eftersökning.
-
Ambulans kan kvarstanna på ärendeadress för besked från ambulansdirigent om åtgärd. Om besked ej lämnats inom rimlig tid skall ambulansen anses disponibel och återgå till station, detta sker i dialog. Om det efter det uppstår ett behov av ambulans får nytt uppdrag larmas ut. Ambulans kan om det anses lämpligt i situationen bedömas som disponibel för nya ärenden
-
Uppdraget dokumenteras som
”Bom/Återkallad/Ej påträffad patient”
Denna rutin är nationellt framtagen av SOS- Alarm