Styrande dokument
Läkarstöd- samverkan Primärvård och VO Ambulans, dokument id: 03-469644
Bakgrund
Samarbetet syftar till att skapa ett läkarstöd till ambulansbesättningen för att ge våra patienter rätt vård, bästa möjliga behandling, på rätt vårdnivå i rätt tid
Beskrivning
-
Ambulanspersonalen triagerar/bedömer patienten enligt gällande triageverktyg
-
Läkarstödet kontaktas vid exempelvis:
-
Behov av stöd angående bedömt tillstånd
-
Behov av ordination utöver de generella direktiven för ambulanssjukvården
-
Behov av stöd i beslut av vårdnivå tex. rekommenderad egen vård, primärvård alternativt behov av akutsjukvård
-
Annan medicinsk frågeställning
-
Ambulanspersonal dokumenterar enligt gällande rutiner där det tydligt framgår beslut och namn på läkare.
-
Läkaren har befogenhet att utifrån sin bedömning, besluta om patientens fortsatta medicinska handläggning. Vid behov skriver läkaren remiss till annan enhet för bedömning.
-
Läkaren dokumenterar kontakten med ambulanspersonalen med en journalanteckning i PMO. Denna skrivs skyndsamt för att kunna läsas av alla i patientöversikten. Dokumentationsmall finns som stöd för läkaren och kan vb faxas till berörd verksamhet.
Kontakt med läkarstöd
Läkarstödet utgörs vardagar kl. 08-17 av respektive hälsocentral/familjeläkarjour, där patienten är listad. Övrig tid utgörs läkarstödet av beredskapsjour inom regionen, oavsett privat eller regional HC/FLJ.
-
För hälsocentraler/familjeläkarjourer i regional regi:
-
Kl. 08-17: Ta kontakt med respektive HC/FLJ via regionens växel: 026-15 40 00
-
Övrig tid: Ta kontakt med beredskapsjour via regionens växel: 026-15 40 00
-
För privata hälsocentraler:
-
Kl. 08-17: Ta kontakt med respektive HC utifrån telefonlista i ambulansens mobiltelefoner
-
Övrig tid: Ta kontakt med beredskapsjour via regionens växel: 026-15 40 00