Styrande dokument
Handlingsplan mångåkare samverkan mellan Primärvården och VO ambulans Region Gävleborg,
dokument id: 03-175112
-
Patienter som har kallat på ambulans 10 ggr eller mer under 12 månader uppmärksammas av ansvarig sjuksköterska vid ambulansuppdrag genom sökning av tidigare journaler.
-
Sjuksköterska i ambulans rapporterar ärendenummer för patientens senaste uppdrag till VEC.
-
VEC informerar vidare till chefssekreterare som kontrollerar, vilken HC patienten tillhör, när senaste brev till HC skickades och informerar MLL.
-
MLL kontrollerar anledning till ambulanstransporter och identifierar patienter med åkommor som ger ett behov av upprepade akuta ambulanstransporter, dessa tas bort från den lista som förbereds till HC.
-
Chefssekreterare skickar information till kvalitetssamordnare vid den HC patienten är listad hos (brevmall finns).
För att säkerställa att alla patienter som innefattas av mångåkarbegreppet fångas upp görs också årligen en uppföljning enligt nedan:
-
En gång per år tar statistikansvarig fram de patienter som haft 10 eller fler ambulansuppdrag under året.
-
MLL kontrollerar anledning till ambulanstransporter och identifierar patienter med åkommor som ger ett behov av upprepade akuta ambulanstransporter, dessa tas bort från den lista som förbereds till HC.
-
Brev med lista på de patienter där upprepade ambulanstransporter upplevs som ev undvikbara och som inte fått brev under året skickas av chefssekreterare till kvalitésamordnaren på den HC där patienten är listad.
-
Åtgärder/ev vårdplan som HC upprättar skrivs in i PMO.
-
I gång per år sammanställs mångåkare > 10 uppdrag/år och ev åtgärder följs av MLL VO Ambulans i samverkan med chefläkare PV.
För att en patient ska innefattas i begreppet mångåkare, har ambulansverksamheten utfört 10 st uppdrag/år.